De Santana heeft in de basis een zelfde chassis als de Land Rover 109. Echter door de stuurbekrachtiging, de andere locatie van de accu en nog wat zaken zit er toch een verschil in.

Blijkbaar had onze Santana ooit een ongelukje gehad en was er aan gelast. Ik had wel gezien dat dat beter kon en wilde tijdens de restauratie dan ook eea verbeteren. Echter na de demontage van de auto bleek dat het chassis op diverse plaatsen gescheurd was en heb ik besloten om  de gehele kop te vervangen.

Het begin van de restauratie
Bijna goed
Scheurtje links of rechts
Een echte scheur

Nu was er natuurlijk het probleem dat bij het vervangen van de kop van het chassis ook het chassis nummer weg was. Dus ik dacht “ik bel de RDW”. Ik zou met het chassis langs kunnen komen en dan zou men het chassis merken (labelen) en kon ik mijn gang gaan….. Toen ik bij de RDW aankwam met het chassis op een aanhanger bleek het toch anders in elkaar te steken. Ze wilden de hele auto zien! Dat ging het natuurlijk niet meer worden en na lang discussiëren waarbij Petra heel veel foto’s liet zien zou de goede man bij ons thuis eea op komen nemen en dan een dossier aanleggen. Dat is gebeurt en nu is het chassis gelabeld.

De slijpschijf erin!
Slijpen en fotograferen gaat niet echt lekker, maar het gaat om het idee.
De kop is eraf
Dit deel goed bewaren, dat wil de RDW zien als ik langskom voor het opnieuw inslaan van het nummer
Ziet er van binnen niet slecht uit
En schoonslijpen, dan kan de nieuwe kop erop
De nieuwe kop uitgelijnd en vast
Mooi gelast, kunstenaar die Martijn
Nieuwe beugels gevouwen, die zaten dus niet op de nieuwe kop.
En het is weer een chassis

Nu naar het straal bedrijf. Daar zou het chassis gestraald worden en in de primer én zwarte afwerklaag gezet worden.

Op de aanhanger achter de Volvo van Petra naar het straalbedrijf.

En die bellen na een paar dagen….. Zijn toch nog wat onvolkomenheden met het chassis.

Die rechthoekjes had ik erop gelast voor de bescherming van de led achteruitrijlampen
Da’s niet best…
En achterin is ook iets weg
En nog iets

Dus chassis weer opgehaald en onderdelen besteld en gerepareerd.

Outrigger eraf slijpen
Goed schoonmaken
Nieuwe er op, passen en meten…
En vast

Dan de achterzijde nog

Plaatje aan de onderzijde
Plaatje voor de achterbalk
Slijpen, passen en meten
Als nieuw

En toen weer terug naar de straler. Werd dus iets duurder, maar dan heb je ook wat….

Het chassis met de assen er weer onder. De grijze auto is niet van ons…..

[robo-gallery id=”149″]

[robo-gallery id=”147″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *