Omdat de snelheidsmeter helemaal niets meer deed en ik bij de verbouwing van het dashboard niet meer zo’n lange stugge kabel wilde gebruiken heb ik een programmeerbare VDO snelheidsmeter gekocht.

De vraag was natuurlijk al snel hoe je die aansluit op de oude dame. Ik vond de oplossing in het onderdeel YBE100530 die ik via Facebook kon aanschaffen voor een zacht prijsje. Het bleek dat deze paste op mijn versnellingsbak. VDO heeft genoeg documentatie op de site ter beschikking dus de elektrische aansluiting was zo gemaakt. Het kalibreren is redelijk simpel. Wat knopjes indrukken, 1 km rijden en klaar.

Een toerenteller mocht natuurlijk niet ontbreken maar dat is toch wel lastig op een Diesel. Eerder had ik al een Tinytach aangesloten. Nadeel hiervan was dat er een voor gemonteerde draad aan zit die door het schutbord naar de motor liep. Dit is beperkend als het dashboard eruit moet. Ook hiervoor heb ik een VDO meter gekocht. Voor de aansturing heb ik een W-aansluiting laten maken op de dynamo, voor het gigantische bedrag van 18 euro!. Het aansluiten was mij in eerste instantie niet helemaal duidelijk en de documentatie van VDO gaf niet heel veel houvast. Uiteindelijk vond ik onderstaand plaatje en daarmee lukte het.

 

dipswitches VDO toerenteller
dipswitches VDO toerenteller

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *