De Santana heeft een bekrachtigd en gescheiden remsysteem met schijfremmen vóór en trommelremmen achter. De achter remmen zijn identiek aan de Land Rover Series, de voorremmen zijn Santana specifiek.
Het zoeken naar remblokken was dan ook een kwestie van het hele boek met remblokken doornemen, plaatje voor plaatje. Uiteindelijk bleken het de remblokken te zijn van een Mercedes.






Tijdens de restauratie zijn alle remleidingen, slangen, cilinders en blokken vervangen. De remleidingen en slangen zijn allemaal metrisch. Ik heb ze na laten maken, ipv nieuwe bestellen. Dat was makkelijker én goedkoper. De remschijven waren niet nieuw leverbaar toen, maar ze schijnen nu wel leverbaar te zijn. De hoofdremcilinder heb ik in Spanje besteld, die van de Land Rovers zijn nl niet gelijk. De bouten zitten boven elkaar ipv naast elkaar. Wel heb ik geëxperimenteerd met een LR pedal box, maar dan klopt de stand van de pedalen niet en da’s niet fijn rijden.
Hieronder staan de rem onderdelen met onderdeel nummers.
Onderdeel | LR nummer | Santana nr | Alternatief | Levrancier |
---|---|---|---|---|
Remblok | NVT | Bosch BP516 | Ja | |
Rem Schijf | NVT | 173222 | TRW DF2005 | WWW.AUTOMECANICAJEREZ.COM |
Hoofdremcilinder (HRC) | NVT | 164350 | www.camion-militar.com | |
Revisieset HRC | RM238060004-0 | www.ccparts.nl | ||
Pennenset remblokken | 4.109-1152 Mercedes | Kruitbosch & de Weerd |