Onze Land Rover Santana 2.25 liter Turbo Diesel is er één van de serie die gemaakt is ná het uitbrengen van de Defender door Land Rover. Santana kreeg geen licentie meer voor het bouwen van de Defenders en zijn zelf doorgegaan met de ontwikkeling van het Series model. De geschiedenis van de Santana is hier te vinden. Dit is een heldere beschrijving, echter onze Santana heeft toch wat afwijkingen tov de beschrijving. Wij hebben zeker géén gegalvaniseerd chasis en maar twee ruitenwissers.

Hierdoor is de auto uitgerust met stuurbekrachtiging, betere (en bredere) stoelen, een geheel geïsoleerd dak, een moderner dashboard, 5 versnellingen én een Turbo Diesel motor op basis van het 5x gelagerde Land Rover Diesel blok. Dit blok is echter door Santana zelf ontwikkeld waardoor er nogal wat verschillen zijn in onderdelen.

Toen wij de LR aanschaften zat de rechter voorrem helemaal vast, deed de dynamo niets en was hij behoorlijk aan onderhoud toe.
Ik heb toen de remslangen, remmen en wiellagers vervangen en het nodige onderhoud gepleegd. Bij de keuring bleek ook dat er een bus van de achterveren versleten was en één keuringsstation vond het chassis nummer niet leesbaar. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en konden we met de LR rijden.

We zijn er twee keer mee op vakantie naar Schotland geweest. Beide keren met onze Kip caravan uit 1984. De vakanties zijn eigenlijk probleemloos verlopen, maar na de tweede keer ging het helemaal fout. Ik strandde met de LR op de A1. Het vermogen liep terug tot ik uiteindelijk nog maar 40 km/u haalde en da’s niet best op de snelweg. Volgens de ANWB was er een injector defect. Echter na vervanging van de injectoren werd het niet beter. Compressie meten was niet echt mogelijk omdat ik niemand ken met een meter met de juiste aansluiting. Ook merkte ik niets aan het koelwater of carter druk, dus een koppakking lag niet in de lijn der verwachtingen. Dan toch iets met brandstof? Dus heb ik de brandstofpomp laten reviseren. Ook hier bofte ik natuurlijk, het was een afwijkende pomp en dat was duurder dan een LR pomp.

Na montage van de gereviseerde pomp liep de LR niets beter. Dus uiteindelijk toch maar de kop eraf. Ik had nog nooit zo’n koppakking gezien:

Geen wonder dat de oude dame het niet meer zo goed deed. Er waren nog maar twee cilinders operationeel.
Na het vervangen van de pakking ging het een stuk beter. Echter toen wij met de LRCH naar het familie kampeerweekend wilden bleek er een vriesplaatje in de kop defect te zijn. Toen was ik het zat en heb besloten om de oude dame helemaal te strippen en in orde te maken.